HaberlerKonserler

Altaylar’dan Balkanlar’a Türk Müzik ve Hareket Terapisi Geleneği Konseri

İnsanlığın yeryüzündeki serüvenine bakıldığında, müziğin etkisi ile birlikte bu etkiye Türk kültürünün katkısının yadsınamaz olduğu görülür. Ömrünü ata ruhunun yaşatılması, millî kültür değerlerimizin kuşaklara ve farklı coğrafyalara aktarılması, müziğin şifa, öze dönüş ve sevgi unsuru olarak kullanılması için hizmete vakfetmiş olan Rahmi Oruç Güvenç’in öğrenci ve izbasarları bu geleneği çeşitli etkinliklerle sürdürmekteler.

Adını, Rahmi Oruç Güvenç tarafından terkip edilen bir makamdan alıp, birlikte yol almayı amaçlayan bir grup olarak Tarz-ı Vefa Kervanı, seyrini Türk Müziği ve Hareket Terapisi Geleneği ile sürdürürken, bu sefer Ankara’da konakladı ve izleyenlerini Altaylar’dan Balkanlar’a uzanan bir yolculuğa çıkardı.

Konser, 22 Şubat 2020 tarihinde Mamak Belediyesi’ne bağlı Mamak Kültür Merkezi’nde gerçekleştirildi. Konserin yapıldığı bina, 1924 yılında Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün emriyle ilk Müzik Öğretmen Okulu (Mûsıkî Muallim Mektebi) olarak hizmet vermeye başlamış, 1928’de yeniden projelendirilmiş ve 1938’de genişletilerek Cumhuriyet’in ilk Devlet Konservatuvarı olarak 1985 yılına kadar bu amaçla kullanılmıştır. Konserin vitrayları, ahşap ve varak süslemeleriyle donatılmış bu tarihi binada gerçekleştirilmiş olması ayrı bir zevk vesilesi olmuştur.

Konser, “Türkistan” adlı enstrümantal bir eser ile başladı; Türkistan Türklerine ait olan “Hasret Çektim” adlı bir başka eser, Gülten Urallı tarafından seslendirildi. Ardından bir İdil –Ural türküsü olan “Tugan Avıl” ile doğulan köye gidilerek çeşmesi, toprağı, oynanan oyunları ve arkadaşları ile köyün hasreti dile getirildi. Gelen konuklara ikram edilen çay ve semaveri konu alan “Samavır Kuydum” adlı İdil –Ural şarkısı seslendirilirken şarkının son sözleri ile uzaklardan görmeye gelenlere uzun bir ömür dilendi. Bir pentatonik müzik örneği olarak dostluğu anlatan “İrkem” şarkısında ritm hızlandı; at toynakları ve zillerle Orta Asya bozkırlarında, dağlarında at koşturuldu. Özellikle çocuklar için pentatonik müziğin öneminden bahsedildi. Ardından genç bir müzisyenin yengesine hitaben neşesini anlatan Kazak Türklerine ait “Ceneşe” şarkısı, cıvıl cıvıl tınısıyla dinleyenleri de coşturdu. Hayatın kendisi gibi neşe de figan ile dengelendi. Azerbaycan Türklerine ait “Bir ney Kimin Her Dem” de gönlünün nigârı, aşkının baharı olarak betimlediği yârini çağıran ve yokluğunu bir neyin inlemesine benzeten bir aşık vardı. Aşkına kavuşamayan aşık, Afganistan Şarkısında “Cevr-ü Cefa” çekmeye devam etti. Konserin ilk bölümü Uygur Türklerine ait “Ergenekon Destanı” ve Tuva Kervan koruyucularının söylediği “Şu” adlı şarkı ile son erdi..

Konserin ikinci bölümünde, bilinen en eski müzik ve hareket terapisi örneği olarak, emprovize müzik eşliğinde Gülten Urallı, Azize Güvenç, Derya Çınar Oral tarafından bir baksı dansı sergilendi. İzleyenlerin hayli ilgi çekici ve etkileyici buldukları dansa dombra ve su sesi ile eşlik edildi.

Baksı dansının ardından Rumeli’ye uzanıldı ve Seda Seyrek Houbakht, bağlaması ile “Bülbülüm Altın Kafeste” adlı şarkıyı icra etti ve seslendirdi. Fatih Oral’ın ney taksiminin ardından “Başında Külahı” adlı Gülizar Nefes ile Anadolu’ya ve tasavvuf repertuvarına geçildi. Andrea Azize Güvenç tarafından İspanyolca “Rabi’a Al Adaviya” adlı ilahi seslendirildi. Daha sonra tertibi H. Fahreddin Dede’ye, bestesi Ahmet Hatipoğlu’na ait olan Hicaz Dua, Derya Çınar Oral’ın yorumuyla gönüllerimizin en titrek yerine dokunup nefesimizi tuttuğumuz anları yaşattı. Fatih Oral Ney ile eşlik etti. Hicaz makamındaki üç ilahi koro tarafından icra edilirken Kamyar Houbakht sema ile eşlik etti. Konser, Gülten Urallı’nın dansı eşliğinde Anayurt şarkısıyla sona erdi. Şarkının sonunda Urallı’nın çıkardığı Türk Bayrağı coşkuyla alkışlandı.

Salonun izleyiciyle dolu olduğu konsere Mamak Belediyesi Başkan Vekili Mulla Ali Çetin, MHP Mamak İlçe Başkanı Mustafa Esen, Mamak Belediyesi Başkan Yardımcısı Mehmet Düğmeci, meclis üyeleri, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Eski Başkanı Prof. Dr. Sadık Kemal Tural, TRT Müzik Dairesi eski başkanı Özgen Gürbüz, farklı üniversitelerden akademisyen ve çok sayıda sanatsever katıldı.

Basında

Öne çıkan videolar

Türkistan, Orenburg Şalı

Türk tasavvuf musikisi

Süyümbike Beyiti. İdil-Ural Türkleri

İlgili Yazılar

Orta Asya’dan Anadolu’ya Halk Ezgileri ve Türk Tasavvuf Musikisi Konseri, İstanbul

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Fill out this field
Fill out this field
Lütfen geçerli bir e-posta adresi girin.
You need to agree with the terms to proceed

Menü